Beschrijving
Wat staat er eigenlijk?
13 schetsen over allerlei bijbelse onderwerpen, zoals Genesis 1-3, het lied van Mozes, De Gezalfde, Hemelvaart en Pinksteren en de tekenen der tijden.
De bekende in 1980 overleden auteur, die sinds 1954 in Zuid-Afrika predikant was en twee keer promoveerde, was een vruchtbaar auteur.
Bij het bestuderen van de bijbel hanteerde Van der Waal de volgende hermeneutische regels:
Lees de bijbel verbondsmatig.
De strijd over het verbond in de jaren veertig van de vorige eeuw heeft een blijvend stempel op Van der Waal gedrukt. Volgens hem was het resultaat van die strijd niet alleen voor de dogmatiek, maar ook voor de exegese van groot belang. De ontdekking, rond 1960, van de formele overeenkomsten tussen oudoosterse verdragen en bijbelse verbonden kon dan ook op Van der Waals warme belangstelling rekenen. Hij benadrukte de consequenties van deze ontdekking voor de uitleg van het Nieuwe Testament. Van der Waal was van mening dat de gerichten in het Nieuwe Testament ook vanuit het verbond benaderd moeten worden. In zijn tweedelig commentaar Openbaring van Jezus Christus (1971, 1981) werkte hij dit voor het boek Openbaring nader uit.
Lees de bijbel typologisch.
In de veertiger jaren werd er niet alleen over het verbond, maar ook over de prediking gedebatteerd. De rede van B. Holwerda over de Heilshistorie in de prediking (1942) maakte diepe indruk op Van der Waal. Holwerda wees in navolging van L. Goppelt erop dat het Nieuwe Testament het Oude typologisch leest, d.w.z. als een voorafbeelding van wat komen zou. Door zijn studie over de paaspreek van Melito van Sardes bracht Van der Waal de typologie opnieuw onder de aandacht. Het bleek dat Melito de verhouding tussen Oude en Nieuwe Testament zag als die tussen de maquette van een gebouw en de realisatie ervan. Met name voor de uitleg van het Evangelie naar Johannes is volgens Van der Waal deze zienswijze van groot belang (The Gospel according to John and The Old Testament, 1972 en De Vervulde Thorah, 1984).
Lees de bijbel zeitgeschichtlich.
Van der Waal was van mening dat we ons altijd eerst moeten afvragen, wat de betekenis van een bijbelboek voor de eerste lezers was. Dit uitgangspunt had met name consequenties voor de uitleg van het boek Openbaring. Volgens Van der Waal handelt dit gezicht niet over een verre toekomst, maar over de verwoesting van Jeruzalem in 70 n.Chr. De “Sitz im Leben” wordt bepaald door het conflict tussen kerk en synagoge in de eerste eeuw. Om deze “Sitz im Leben” beter te begrijpen, werd een studie van de “Umwelt” gemaakt.
Van der Waal kan getypeerd worden als een bijbels theoloog (Sola Scriptura) in de lijn van Helenius de Cock (vgl. E. Smilde, Een eeuw van strijd over verbond en doop, p. 53).
(Gij kustlanden, 1974).
Auteur: | Dr. C. van der Waal (1919-1980) |
ISBN: | – – geen – – |