Tweedehands Christelijke boeken
HomeTweedehands Christelijke BoekenGeloofsopbouwIs Christus gedeeld? – Kokochi Kurosaki

Is Christus gedeeld? – Kokochi Kurosaki

 5,95 incl. BTW

Auteur: Kokochi Kurosaki
ISBN-10:
ISBN-13:
9060675886
9789060675885
Uitgever: Gideon, 1992
Uitgave: Paperback, 96 blz.
Conditie: Zo goed als nieuw

Uitverkocht

Zoek of dit boek beschikbaar is op Bol.com: Breng me op de hoogte

Beschrijving

Bijbelstudie van een Japanse christen over de onderlinge verdeeldheid van de christelijke kerken.

Dit boekje heeft als thema de eenheid van de kerk, of liever: het gebrek daaraan. De Japanse christen Kurosaki beschrijft vanuit het perspectief van een christen uit een zendingsland hoe hij aankijkt tegen de verdeeldheid in de kerk, juist vanwege het gebrek aan lange kerkelijke historie valt hem die verdeeldheid op. Vervolgens houdt hij een aantal Bijbelse inzichten tegen de situatie in de kerk aan en hij concludeert dat de wijze waarop kerken de eenheid in stand houden of zelfs bevorderen, in strijd daarmee is. Het maakt de kerken vruchteloos, het getuigenis waardeloos en de situatie voor nieuwe christenen verwarrend: wie heeft de waarheid? Het probleem is dat elke groepering de bijzonderheden ten opzichte van andere groepen benadrukt, in plaats van de kern te zoeken: de relatie met onze hemelse Vader. Kurosaki werkt het thema uit aan de hand van de kernbegrippen “ekklesia” (de vergadering van christenen) en “koinonia” (de levende verbondenheid met Christus).

De ekklesia hoeft niet door menselijke inspanning te worden verenigd, want haar bestaan is gebaseerd op een al bestaande eenheid. Zij IS één. De belangrijkste voorwaarde voor het herstel van de eenheid is je realiseren: wij ZIJN al één. In feite is het zo dat je door je handelen alleen maar de eenheid kan verbreken, tenzij je kiest voor de gemeenschap en de onderlinge liefde. Het is dus zaak je af te vragen bij alles wat je doet: bevorder ik de eenheid of niet?

Samenvattend zegt Kurosaki:

  • Het hart van het christelijk geloof is gemeenschap met God door Jezus Christus. Deze relatie met God kan men ook omschrijven als persoonlijk geloof in de heer Jezus of als de verbondenheid met Christus. Dit is het geestelijke leven dat door de Geest in de gelovige bewerkt wordt.
  • Ieder die gemeenschap met God heeft, wordt samengevoegd met alle anderen die deze gemeenschap ook kennen. Deze koinonia met ander gelovigen heet ekklesia. Zij is gebaseerd op het feit dat alle gelovigen dezelfde levendmakende Geest hebben.
  • De ekklesia is het lichaam van Christus. Zij is dus een levend organisme, dat bestaat uit allen die gemeenschap met God hebben. Instituten, organisatievormen, belijdenissen, leerstellingen en rituelen zijn voor de ekklesia niet van wezenlijk belang. Het hangt niet van zulke zaken af, of iemand behoort tot het Lichaam van Christus.
  • Elk lid draagt bij aan het gehele Lichaam. De verscheidenheid van gaven van de Geest mag de gemeenschap niet belemmeren. Geen enkele gave of functie mag in het christelijk geloof centraal staan.

Maar voordat hij tot de samenvatting komt, beschrijft hij eerst hoe het allemaal zo gekomen is. In de apostolische tijd was sprake van echte koinonia, de apostelen stelden geen geloofsbelijdenissen of grondslagen op. Theologie was slechts een methode om het geloof uit te leggen, duidelijk te maken Wie centraal stond. De ekklesia was geen instituut. Bij de eerste christenen stond de verbondenheid met Christus centraal, hun geloof was gericht op Hem. Er was geen sprake van dat het werk en het gezag van de Geest in de ekklesia zou worden vervangen door mensenwerk en aards gezag.

De eenheid is mogelijk als christenen de gemeenschap met Christus voorop stellen en van daaruit hun medechristenen in liefde aanvaarden. Accepteer de leerverschillen als variaties op het ene thema, omdat nu eenmaal geen twee christenen gelijk zijn. Beef dat variëteit het leven van het Lichaam van Christus bevordert en verrijkt. Stap af van de gedachte dat een-zijn hetzelfde is als eens-zijn. Lees Efeziërs 4:15-16, Kolossenzen 2:19, Filippenzen 2:1-3, allemaal teksten die de eenheid benadrukken. Zolang christenen zichzelf zien als een instituut is er geen eenheid in Christus mogelijk.

De ekklesia hoeft niet door menselijke inspanning te worden verenigd, want haar bestaan is gebaseerd op een al bestaande eenheid. Zij IS één. De belangrijkste voorwaarde voor het herstel van de eenheid is je realiseren: wij ZIJN al één.

Recensie(s):
De schrijver is een Japanse christen die het jammer vindt dat de christenheid zo verdeeld is. De hoofdoorzaak daarvan vindt hij in het institutionaliseringsproces dat zich in de 2000 jaar oude christelijke kerken (onvermijdelijk) heeft afgespeeld. Daardoor is het instituut meer op de voorgrond gekomen dan de geloofsbeleving. Vanuit zijn oosterse ervaringen en met veel diepgaande bijbelstudie geeft hij handreikingen om in de kerkelijke gemeenschap meer de nadruk te leggen op het geloofsleven, ongeveer zoals de eerste christenen, dan op de leer en de organisatie.
(Biblion recensie, A.E. Biesma-Drayer.)

De engelse versie van het boekje is hier online te lezen (en hier ook).

Zie voor verdere TOELICHTING ook de ACHTERZIJDE van het boek !

Auteur: Kokochi Kurosaki  (vertaling door Evert Wilhelm Poll )
ISBNr: 9060675886 9789060675885

Extra informatie

Gewicht 120 g
Afmetingen 190 × 120 × 8 mm
Niet leverbaar Wij sturen een email zodra deze weer op voorraad is. Vermeld daartoe onderstaand je email adres.
Email Quantity We verkopen of verhuren uw persoonlijke gegevens niet aan derden.