Beschrijving
Zwaartekracht en genade (zeer zeldzaam exemplaar)
met een inleiding door Gustave Thibon
“La Pesanteur et la grâce” uit het Frans vertaald door Louis Thijssen.
Verzameling van aforismen gekozen en ingeleid door Gustave Thibon. Dit werk gaat vooral over de gevalllen natuur van de mens (de zwaartekracht) in tegenstelling tot de goddelijke genade die de mens kan redden.
Olijf-reeks.
Recensie:
Simone Weil; onderwijzeres, journaliste, fabrieksarbeidster, mystica en activiste . Zij leefde van 1909 tot 1943. Direct in het begin van de oorlog in 1940 ontvluchtte zij Frankrijk via New York naar Londen, waar ze probeerde om als verzetsstrijder te worden gedropt in bezet gebied.
Simone Weil kreeg hiervoor echter geen toestemming omdat ze vanwege haar joodse uiterlijk te veel zou opvallen, en niet veel later stierf ze aan een combinatie van ondervoeding en longtuberculose. Uit loyaliteit weigerde zij voldoende voedsel omdat haar landgenoten dit ook niet hadden onder de Duitsers. ‘Liever sterven dan leven buiten de waarheid,’ is te lezen in de talloze aantekeningen die ze naliet. Ze is 34 jaar geworden. Een aantal van de aantekeningen van Simone Weil zijn na haar dood gebundeld in een boek met de intrigerende titel ‘Zwaartekracht en Genade’.
‘Zwaartekracht’ staat voor de natuurlijke wereld waarin alles wordt bepaald door natuurwetten en allerlei algoritmes. ‘Genade’ doelt op iets dat niet kan worden afgedwongen of voorbereid, maar dat enkel te ontvangen is wanneer het je ten deel valt.
Dit ‘ten deel vallen’ duidt op iets wat doorgaans wordt aangeduid met ‘religieus’. In zekere zin kan Simone Weil ook wel degelijk als Christelijk denker worden gekenschetst, ware het niet, dat zij, evenals de atheïst Nietzsche, ervan uitgaat dat ‘God zich enkel toont door Zijn afwezigheid’.
Deze afwezigheid van God (bij Nietzsche: de dood van God) komt tot uiting in ons sterke verlangen ernaar, zo menen beide filosofen, waar ‘God’ dan staat dan voor waarheid, goedheid en liefde.
In het alledaagse leven zijn alledrie niet vanzelfsprekend, zo is de gedachte, de aanwezigheid van waarheid, liefde en goedheid is dan ook enkel en alleen gelegen in het antwoord dat wij geven op de afwezigheid ervan. Anders gezegd: de enige manier om waarheid, liefde en goedheid te vinden is door zelf goed te doen, zelf de waarheid te spreken; we moeten er dus voor zorgen zelf door liefde te worden gedreven. Maar hoe doe je dit? Liefde laat zich niet dwingen, die voel je of die voel je niet.
Simone Weil houdt het erbij dat liefde een opgave is. Liefde is het enige juiste antwoord op de afwezigheid ervan, zo meent ze en daar houdt ze het bij.Ook Nietzsche’s filosofie geeft weinig handvatten voor de praktijk van alledag, ook hij houdt het bij bespiegelingen: ‘wat uit liefde gedaan wordt, geschiedt altijd ‘voorbij goed en kwaad’, schrijft hij in zijn belangrijke werk ‘Jenseits von Gut und Böse’. Anders dan Simone Weil richt hij zich vervolgens vooral op de negatieve pendant, waarbij hij zich heel plastisch uitdrukt: ‘Een ziel die zich geliefd weet, maar zelf niet lief heeft, verraadt zichzelf — dan komt de stront bovendrijven.’
Bron: Robin Mattias 13-10-2019
Zie voor verdere TOELICHTING ook de TITELPAGINA van het boek !
Auteur: | Simone Weil (1909-1943) |
ISBNr: | – – geen – – |